A Choice Selamat: percuma dan Perubatan Alternatif

A Choice Selamat: percuma dan Perubatan Alternatif

Manusia telah dapat terus hidup sebagai spesies kerana kita secara semula jadi curiga terhadap apa-apa yang baru yang datang bersama-sama. Kami curiga apa-apa yang tidak biasanya dilihat dalam persekitaran kita. Walaupun perubatan percuma dan alternatif telah wujud selama berabad-abad, kerana mereka tidak dalam perhatian untuk 100 tahun yang lalu atau lebih ramai orang menganggap amalan-amalan ini masih baru dan oleh itu mencurigakan daripada mereka.

Semuanya Lama Yang Baru Sekali lagi

Tidak berapa lama dahulu, tidak ada syarikat-syarikat farmaseutikal yang besar untuk mengepam keluar berjuta-juta pil. Dan lagi, spesis kita berkembang pesat pada masa itu. Mereka melakukan ini dengan menggunakan apa yang kita rujuk hari ini sebagai ubat-ubatan percuma dan alternatif. Apa yang ramai orang tidak sedar adalah bahawa urut, makanan tambahan herba, akupunktur, dan rawatan lain yang serupa adalah lebih tua daripada perubatan moden. Malah, menurut beberapa sumber, sehingga 75% daripada penduduk dunia masih bergantung kepada amalan perubatan percuma dan alternatif. Benar-benar, pembedahan, rawatan laser dan pil kita bergantung pada hari ini adalah alternatif dalam bidang perubatan, bukan perkara biasa.

Perubatan komplimentari dan alternatif telah dibangunkan dengan teliti sejak beribu-ribu tahun. Ia adalah sains, dan rawatan ini tidak hanya berdasarkan kepercayaan karut dan mitos. Sepanjang masa, segala-galanya datang dalam kitaran, sama ada ia menjadi fesyen, musim, atau sains. Nampaknya sekarang, orang yang berbasikal balik ke arah rawatan perubatan percuma dan alternatif.

Perubatan komplimentari dan alternatif menjangka anda memainkan peranan yang penting dalam rawatan anda sendiri. Seperti mana-mana jenis rawatan perubatan yang digunakan semasa rawatan perubatan moden, kesan sampingan dan tindak balas alergi yang mungkin. Sebagai contoh, St John Wort, yang merupakan makanan tambahan herba popular, tidak boleh diambil dengan preskripsi anti-depressants. Kedua-dua ubat akan menghapuskan satu sama lain, dan dengan itu meninggalkan pengguna yang tidak dirawat dan mungkin lebih mendalam dalam kemurungan daripada mereka sebelum ini, yang boleh menjadi agak berbahaya. Jika anda mengambil preskripsi anti-depressants, berbincang dengan doktor anda sebelum beralih kepada makanan tambahan herba.

Seorang pengamal perubatan percuma dan lain akan bertanya soalan mengenai keseluruhan sejarah perubatan anda. Ia adalah penting bahawa anda memberitahu mereka tentang apa-apa ubat-ubatan preskripsi anda mengambil, sama ada ia untuk kesihatan fizikal atau mental. Juga, beritahu mereka apa-apa alahan supaya mereka boleh menghapuskan apa-apa rawatan yang boleh menyebabkan reaksi negatif.

Sesiapa yang mencari rawatan perubatan percuma dan alternatif perlu bersabar dengan pengamal mereka. Antara rawatan tidak serta-merta dan ia mungkin mengambil beberapa sesi sebelum pelepasan ditemui. Ini bukan disebabkan oleh pengamal anda yang tidak mahir, tetapi oleh kerana ia mengambil masa badan anda untuk menyesuaikan diri dengan sistem baru ini perubatan.

Perubahan hidup boleh menjadi sebahagian daripada rawatan perubatan percuma dan alternatif anda. Tidak ada pil, teh, atau makanan tambahan herba yang boleh benar-benar berkesan jika anda terus merokok pek sehari, makan diet makanan ringan, dan menolak untuk bersenam. Anda bertanggungjawab untuk kesihatan anda, dan harus bersedia untuk membuat perubahan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar