Kunyit - Ayurveda Jawapan Asli Kanser

Kunyit - Ayurveda Jawapan Asli Kanser

Selamat datang untuk berpisah tiga siri mengenai Perubatan Ayurveda dan ramuan botani utama yang digunakan dalam amalan ini Medicine Timur. Sekarang kita telah mengkaji Amalaki, salah satu herba yang paling berharga dalam Ayurveda, kita beralih perhatian kita kepada satu yang mungkin yang paling diiktiraf di Barat untuk manfaat kesihatan.

Buat pertama kali dalam sejarah Perubatan Barat, herba yang telah dikaji oleh Institut Kesihatan untuk ciri-ciri anti-kanser. Sudah menunjukkan keupayaan untuk mengecutkan sel-sel tumor dalam tikus, herba ini yang menakjubkan dipanggil kunyit kini sedang disiasat pada manusia dengan kanser. Walaupun kami menunggu keputusan, Ayurveda sudah tahu apa yang kita telah menemui di Barat. Kunyit, yang utama ramuan Curcumin, memiliki manfaat kesihatan yang serius untuk pelbagai penyakit, jadi mari kita menyiasat herba ini perubatan dengan lebih lanjut untuk mengetahui mengapa Perubatan Ayurveda telah digunakan untuk beribu-ribu tahun.

Sebelum kita menyentuh lebih kepada ciri-ciri anti-kanser Kunyit, saya akan mengetengahkan kegunaan lain dalam Ayurveda dan di Barat. Dalam ilmu perubatan, terdapat satu badan yang semakin meningkat penyelidikan yang kini menunjukkan kepada akibat memudaratkan keradangan jangka panjang. Malah, ia semakin diterima secara meluas bahawa kebanyakan proses yang mengancam nyawa dan penyakit kronik, termasuk mereka yang membawa kepada penuaan, berkait rapat dengan keradangan kronik.

Seperti yang ramai di antara kita di Barat sedia maklum, ubat-ubatan anti-radang farmaseutikal yang digunakan dalam jangka masa pendek hanya disebabkan oleh kesan sampingan, dan pencarian yang semulajadi anti-radang bermula tahun lalu. Kunyit telah diiktiraf sebagai salah satu yang paling kuat herba anti-radang dan anti-oksida di dalam alam semula jadi. Ingat bahawa anti-oksidan menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel-sel sihat, jumlah yang meningkatkan apabila kita semakin tua. Semakin banyak anti-oksidan yang kita gunakan, lebih banyak kita boleh menghentikan memudaratkan penuaan kesan ke atas badan kita.

Mekanisme di sebalik kesan anti-radang yang kelihatan sebagai keupayaan Kunyit untuk menghalang pengeluaran dua sebatian yang pro-radang, iaitu Tumor Nekrosis Factor dan Cyclo-oxygenase 2 (COX-2), enzim yang terakhir merupakan sasaran farmaseutikal seperti Celebrex.

Selain itu, penyelidikan pada tahun 2007 di Universiti Texas menunjukkan bahawa Kunyit mempunyai manfaat untuk rawatan aterosklerosis, penyakit jantung, kencing manis, arthritis dan asma. Sama seperti menarik adalah penggunaan Kunyit dalam keadaan kesihatan mental, khususnya penyakit Alzheimer di mana penambahbaikan telah dipatuhi. Pusat penyelidikan juga mendapati kunyit, dan kompaun utamanya Curcumin, suka membantu dalam mengukuhkan sistem imun, dengan itu menyokong apa Perubatan Ayurveda sudah tahu.

Penggunaan ini untuk Kunyit dan Curcumin yang perlu diberi perhatian, walaupun penggunaannya dalam melawan kanser mungkin yang paling mengejutkan. Sekali lagi, Perubatan Ayurvedic telah menggunakan Kunyit sebagai agen anti-kanser selama beratus-ratus tahun. Perubatan Barat akhirnya sedar dan pada tahun 2007, University of Kentucky penyelidik mendapati bahawa kunyit menghalang pertumbuhan tumor dalam kajian makmal. Seperti yang dinyatakan di atas, ini tidak pergi tanpa notis dan Institut Kesihatan telah menjalankan kajian haiwan dan manusia. Saya percaya kita hanya mula memahami kegunaan kunyit dalam perubatan Barat.

Sebelum anda sekarang keluar dan dengan Kunyit secara pukal, terdapat beberapa fakta sedikit diketahui tentang kunyit dan Curcumin makanan tambahan anda perlu ingat. Pertama, mencari tambahan dengan peratusan tertinggi Curcumin mungkin, sebaik-baiknya ekstrak Curcumin tulen 95% dalam kunyit. Dos harian yang baik adalah salah satu 50 miligram tablet.

Kedua, dan yang paling ketara, adalah konsep sinergi. Konsep ini adalah teras kepada Ayurveda dan satu saya akan mendedikasikan artikel yang akan datang ke arah kerana ia begitu unik dalam amalan perubatan. Dinyatakan semata-mata, Ayurveda adalah berdasarkan menggunakan gabungan ramuan botani yang meningkatkan penyerapan dan fungsi masing-masing. Ini adalah bertentangan dengan intuisi dari apa yang kita tahu dalam Western (Allopathic) Perubatan mana kombinasi farmaseutikal sering membawa kepada kesan sampingan yang menonjol.

Sains Ayurveda merangkumi sinergi dan apabila kunyit dicampurkan dengan ramuan botani yang lain, seperti Amalaki, Ginger atau Piperine, penyerapan Kunyit meningkatkan dengan pesat. Juga, kesan ke atas tahap sel dipercayai membiak juga, bermakna manfaat kesihatan yang disenaraikan di atas boleh meningkat. Mencari kunyit digunakan dengan ramuan botani sinergi, seperti yang di atas, untuk mengoptimumkan manfaat kesihatan

Seperti yang anda lihat dari maklumat di atas, Kunyit mempunyai sejarah yang menarik dan masa depan yang cerah, dan beberapa pakar-pakar perubatan tahu abad ini yang lalu. Untuk maklumat lanjut mengenai ramuan botani yang di atas dan produk yang mengandungi mereka, lihat laman web saya.

Dalam artikel seterusnya dalam siri ini, saya akan melihat seorang botani Ayurveda yang mempunyai manfaat gastrousus yang amat besar, walaupun adalah lebih kepada 'hiasan' di Barat.

Untuk Kesihatan Anda dan Umur Panjang,

Dr Kevin Rosi

Tidak ada komentar:

Posting Komentar