Home Pemulihan Menggunakan Bawang putih

Home Pemulihan Menggunakan Bawang putih

Bawang putih yang pergi dengan moniker saintifik Allium sativum, adalah tumbuhan dengan rasa pedas dan pahit yang kuat yang telah digunakan untuk kedua-dua masakan dan sebagai ubat untuk beratus-ratus tahun. Bahan utama berfaedah bawang putih adalah allicin kompaun yang dilaporkan mempunyai anti bakteria, anti kulat dan anti-oksida.

Bawang putih mempunyai banyak manfaat kesihatan dan telah digunakan sepanjang zaman untuk merawat sejumlah besar penyakit termasuk kolesterol tinggi, parasit, masalah pernafasan, masalah pencernaan dan kelesuan. Kajian klinikal telah dilakukan yang menunjukkan bahawa diet yang kerap melibatkan bawang putih boleh membantu seseorang menurunkan tekanan darah mereka, menjaga gula darah dan tahap kolesterol di bawah kawalan, dan membantu meningkatkan sistem imun mereka. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa bawang putih boleh mengurangkan risiko kanser tertentu termasuk esophageal, perut dan kanser usus besar.

Manakala memakan bawang putih dalam bentuk mentah telah menjadi satu cara yang popular untuk menambah, ia telah menunjukkan bahawa enzim yang diperlukan untuk menghasilkan alliicin dalam bawang putih dihancurkan boleh dimusnahkan dalam perut sebelum ia sebenarnya boleh mempunyai apa-apa kesan yang baik. Oleh kerana itu, ia telah dicadangkan bahawa kering atau tablet serbuk bawang putih boleh menjadi cara yang lebih berfaedah untuk mendapat manfaat daripada imun meningkatkan kualiti bawang putih. Mengambil bawang putih yang telah dimasak, jeruk, atau tua juga merupakan cara yang baik untuk menerima manfaat allicin.

Apa yang anda boleh menggunakan bawang putih untuk:

Alahan

Sifat-sifat anti-virus bawang putih boleh membantu badan melawan menyerang alergen. Mula mengambil satu tablet bawang putih sehari dua hingga tiga minggu sebelum musim alergi bermula.

Batuk

Bakteria melawan sifat-sifat bawang putih menjadikan ia satu rawatan yang besar untuk batuk dan kerengsaan tekak lain. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa bawang putih boleh membantu mengurangkan keterukan jangkitan saluran pernafasan.

Diabetes

Bawang putih boleh membantu mengawal tahap gula dalam darah, dan dengan itu meningkatkan pengeluaran insulin dalam pesakit kencing manis. Menambahkan satu kapsul atau tablet bawang putih setiap hari boleh membantu menyimpan kencing manis gula darah mereka di bawah kawalan.

Tekanan darah tinggi

Dalam kajian klinikal, orang yang mengambil bawang putih kapsul 600-900 mg sekali sehari selama lima bulan berakhir berkesan menurunkan tekanan darah mereka setanding dengan pesakit lain yang mengambil ubat-ubatan preskripsi yang lebih tradisional tekanan darah.

Kolesterol tinggi

Mengambil 600-900 mg bawang putih sehari juga boleh menurunkan paras kolesterol anda dan mengurangkan pembentukan plak arteri 5 hingga 18%.

Sakit gigi

Selain menjadi anti-bakteria, bawang putih juga analgesik semula jadi dan pelega kesakitan yang boleh membantu meringankan gigi yang sakit. Sapukan sedikit minyak bawang putih atau sekeping cengkih dihancurkan terus pada gigi dan gusi ditimpa untuk bantuan segera.

Wart

Jangkitan dan bakteria melawan keupayaan bawang putih menjadikannya penawar yang berkesan untuk ketuat dan masalah lain. Hanya mengambil ulas bawang putih segar, potong hujung dan kemudian berjalan kawasan yang terdedah secara langsung ke atas ketuat selama beberapa saat. Lakukan ini setiap malam sebelum tidur sehingga ketuat itu hilang.

Kesan sampingan

Walaupun tidak terlalu banyak kesan sampingan yang serius yang perlu dibimbangkan apabila menggunakan bawang putih, sesetengah orang alah kepada tumbuhan dan boleh memaparkan ruam selepas makan atau menggunakannya. Pengambilan terlalu banyak bawang putih juga boleh menyebabkan perengsaan perut, pedih hulu hati, atau kembung perut. Oleh kerana ia mempunyai mencairkan darah dan anti tersumbat, pastikan anda menyemak dengan doktor anda tentang mengambil bawang putih sebelum pembedahan atau jika anda mengambil ubat anti-koagulan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar