Amalaki - The berharga Botani Perubatan Ayurveda

Amalaki - The berharga Botani Perubatan Ayurveda

Sebagai susulan kepada artikel pengenalan sebelumnya pada amalan Perubatan Timur Ayurveda, kami kini memberi tumpuan kepada beberapa ramuan botani utama yang telah digunakan selama berabad-abad untuk merawat penyakit dan mencegah penyakit dalam amalan saintifik ini. Artikel ini memaparkan Amalaki (aka Amla, Emblica Officinalis, Indian Gooseberry), buah-buahan yang tumbuh di kaki banjaran gunung Himalaya di Utara India dan mempunyai mungkin sejarah yang paling didokumenkan mana-mana botani dalam Ayurveda.

Sains berusia 5000 tahun Ayurveda menghormati banyak buah-buahan untuk kebolehan peningkatan kesihatan mereka, namun tidak seorang pun diraikan seperti Amalaki, buah yang telah diberi cuti sendiri di India. Kecil, buah-buahan hijau yang dipanggil Amalaki berdiri sendiri sebagai botani meremajakan yang paling penting, atau 'rasayana', dalam Pharmacopeia Perubatan Ayurveda. Amalaki, yang dipanggil "Buah yang kekal" dan "The Great penyuburan" dalam tradisi Ayurveda, telah digunakan beribu-ribu tahun untuk menggalakkan imuniti yang lebih baik, detoksifikasi sel dan peremajaan. Selain itu, ia secara meluas dipercayai bahawa Amalaki mengandungi sumber yang paling tertumpu Vitamin C dalam alam semula jadi. Ini adalah hanya permulaan manfaat Amalaki memiliki.

Dokumen sastera Ayurveda Amalaki sebagai mempunyai manfaat dalam penghadaman, kulit, rambut dan peremajaan sel, metabolisme bertambah baik dan anti-keradangan. Bukti saintifik Ayurveda untuk Amalaki telah dibuktikan sepanjang sejarah, dan sains barat telah mengambil notis. Dalam tempoh empat dekad yang lalu, banyak kajian telah dilakukan dengan Amalaki untuk meningkatkan kolesterol, sebagai ejen kardio-perlindungan, meningkatkan kepadatan tulang, anti-radang, anti-virus dan anti-kanser untuk menamakan adil beberapa. Penyelidikan yang besar kini wujud di laman web perubatan seperti PubMed.

Tradisi kuno belakang Amalaki dan popularitinya semakin meningkat di luar Perubatan Eastern membawa kepada banyak soalan, satu dalam tertentu. Apa sebatian tidak buah-buahan ini mengandungi yang menjadikannya layak untuk merapatkan jurang dalam falsafah dan amalan antara Timur dan Perubatan Barat?

Buah Amalaki adalah rumah kepada gabungan unik bahan-bahan yang menerangkan penggunaannya untuk meningkatkan kesihatan dalam pelbagai sistem organ. Polyphenols (asid ellagic, asid Gallic dan emblicanin A & B), Bioflavanoids (Rutin, Quercetin) dan Ascorbagens adalah komponen utama dalam Amalaki, yang menggunakan kita hanya mula memahami di Barat. bersama-sama adalah radikal bebas memakan bangkai yang kuat yang membantu badan mengurangkan kerosakan akibat tekanan oksidatif, dengan itu menyokong detoksifikasi kuat dan daya hidup sel. Ia adalah spektrum ini unik anti-oksidan yang membawa kepada awet muda dan ciri-ciri belia yang menggalakkan daripada Amalaki. Di samping itu, terdapat jumlah yang tinggi asid amino dan unsur surih dalam Amalaki, dan ascorbagens semula jadi dalam buah membuat Vitamin C lebih bioavailable daripada bentuk sintetik vitamin.

Sebagai masyarakat, kita mula memahami betapa penting dalam pemakanan peranan bermain pada kesihatan kita secara keseluruhan dan umur panjang. Statistik yang paling baru-baru ini obesiti kanak-kanak adalah satu contoh yang amat nyata. Sekarang lebih daripada biasa, orang yang tertarik dengan sumber makanan kesihatan semulajadi mencari alternatif yang mempunyai kesahihan saintifik dan klinikal. Ia adalah kepercayaan saya bahawa sebagai perhatian pada Perubatan Ayurveda telah meningkat di Barat, begitu juga bukti di sebalik Amalaki dan tumbuhan ubatan yang lain dalam bidang sains ini. Penguasaan farmaseutikal di Allopathic Perubatan merupakan penyumbang mungkin minat yang semakin meningkat dalam rawatan holistik dan Perubatan Timur.

Jika anda sedang mencari alternatif perubatan semula jadi, Ayurveda menyediakan titik permulaan yang baik, dan Amalaki, walaupun sukar untuk mendapatkan di Barat, menjadi lebih sedia dan bernilai menyiasat.
Ansuran seterusnya dalam siri ini akan melihat satu lagi botanikal Ayurveda, salah satu yang telah menarik perhatian daripada Institut Kesihatan Kebangsaan di Amerika Syarikat dan mendorong kajian yang sedang dijalankan.

Untuk Hidup Hidup yang Sihat,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar